A kiadvány azoknak a szakembereknek kíván elméleti és gyakorlati segítséget nyújtani, akik komplex kommunikációs szükségletű személyek fejlesztését, rehabilitációját, támogatását végzik. Célja a fejlesztések és támogatások kijelöléséhez szükséges döntéselőkészítés megalapozása.
Az állapotmegismerés folyamatában ismert eszközök és módszerek tárházát mutatja be, melyek alkalmasak a heterogén célcsoport kommunikációs készségeinek megismeréséhez. Célja az egyéni kommunikációs igények feltárása az oktatás és fejlesztés gyakorlati megvalósításához.
A kötet első fejezete az AAK-fejlesztések és -támogatások kijelölésének elméleti alapjait mutatja be sérülésspecifikus megközelítésben.
A kötet második fejezete a felmérések során használható kérdőíveket tartalmazza.
Címszavak: fejlesztés, felmérés, állapotmegismerés, módszerek, kommunikáció, fejlesztés, támogatás, szükséglet, nyelvi kompetencia, beszédfejlettség, mozgáskorlátozottság, hallássérült,autizmus spektrum zavar, látássérülés, kérdőívek